Türk
Borçlar Kanunu'nun 49. maddesi gereğince kusurlu ve hukuka aykırı bir fille
başkasına zarar veren bu zararı gidermekle yükümlüdür.
Araç değer kaybı, bir
aracın kaza yapmadan önceki değeri ile kaza yaptıktan sonraki değeri arasındaki
farktır. Kazaya karışan bir araç orijinal parça değişimine dahi gitse, aracın kaza
yapmadan önceki fiyatına satışı artık mümkün değildir. Yargıtay kararlarına
baktığımızda da Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri Kararı - İstanbul 3. Asliye
Ticaret Mahkemesi, E. 2018/1028 K. 2019/1064, T. 20.11.2019 “Yargıtay 4. Hukuk
Dairesinin 2002/130-E 2002/4512-K sayılı ilamında “ tamamen onarılmış
olsa bile kazaya uğrayan araba, tahribatın izlerini taşıyacağından onarıldıktan
sonra mübadele (rayiç) değerinin olaydan önceki mübadele değerinden az
olacağının kabulü gerekir. Aracın onarılmış durumdaki değeri, ne kadar iyi
onarılmış olursa olsun, kural olarak aynı nitelikteki hiç hasara uğramayan araç
değerinden düşüktür ve bu da cari değerinden kaybettirmektedir…” denilmektedir.
KTK 90. Md. hükmüne göre ; “Maddi tazminatın biçimi ve kapsamı ile manevi
tazminat konularında Borçlar Kanununun haksız fiillere ilişkin hükümleri
uygulanır.„ şeklindeki düzenleme ile trafik kazasından kaynaklanan tazminat
taleplerinin değerlendirilmesinde BK. nun haksız fiile ilişkin hükümlerine atıf
yapılmıştır. 6098 TBK 49 ve müteakip maddeleri gereğince meydana gelen kaza
sebebiyle zarar görenin mal varlığında meydana gelen eksilme zararlarını
isteyebileceği gibi, dolaylı olarak uğradığı zararlar da zarar verenden
istenebilecektir. Buna göre; sigorta şirketi değer kaybından
sigortalısının/sürücünün kusuru oranında ve poliçe limitleri dahilinde sorumlu
olabilecektir.”
Yargıtay kararında da belirttiği üzere, kaza nedeniyle
aracında değer kaybı oluşan kişi, zararının giderilmesi için öncelikle sigorta
şirketine başvurmalıdır. Sigorta şirketinden talep edilmediği takdirde “değer
kaybının” sigorta şirketince kendiliğinden karşılanması pek mümkün değildir. Sigortalı
araçlarda değer kaybı için sigorta şirketine giderken sigortasız araçlarda ise araç
değer kaybı, kusurlu araç sürücüsünden ve araç sahibinden istenebilmektedir. İstenilen
bu değer kaybının içeriği belirlenirken aracın yaşı, kilometresi, piyasa değeri, tercih
durumu, hasar durumu ve onarılan parça sayısı gibi kriterler kullanılarak
hesaplanmaktadır.
Trafik kazalarında her durumda araç değer kaybı
istenemez. Şöyle ki, meydana gelen bazı durumlarda araç değer kaybının
istenmesi mümkün değildir. Örneğin, aracın aynı yerden iki farklı kazada zarar
görmesi halinde, tek taraflı kazalarda, kazanın meydana gelmesinde %100 kusurlu
olan tarafın zararında, araç hakkında pert kararı verilmesi halinde, araç
tamirinin ekonomik olmayacağı yönünde karar verilmesi hallerinde araç değer
kaybı oluşsa da istenemez.
Aracında
değer kaybı oluşan kişi dava yoluna gitmeden önce sigorta şirketine başvurarak
araç değer kaybını talep etmelidir. Talebine ilişkin 15 gün içinde cevap
almaması, olumsuz cevap alması veya aldığı olumlu cevap bedelinin zararını
karşılamadığını düşünmesi hallerinde sigorta tahkim veya mahkeme yoluna
başvuruda bulunulabilir.
Zarara uğrayan araç sahibinin, zararının giderilmesi
istemesi de Borçlar kanunda süreye tabi tutulmuştur. BK. Madde 72- Tazminat
istemi, zarar görenin zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten
başlayarak iki yılın ve her hâlde fiilin işlendiği tarihten başlayarak on yılın
geçmesiyle zamanaşımına uğrar.”
Kendi adıma çok teşekkür ederim. Açıklayıcı bir yazı olmuş.��
YanıtlaSil